Op zoek naar de echte moderne transportfiets
TweetWorkCycles is blijkbaar niet de enige op zoek naar een moderne, maar wel echte degelijke transportfiets. De liefhebbers bij Transportfiets.net hebben al wat discussie hierover gehad. Ze stellen dat een transportfiets moet als absoluut minimum twee kratten bier (ongeveer 30kg) op de voordrager kunnen vervoeren. Ik vind dat eigenlijk wel een lage drempel, maar ik denk dat het gekozen werd om aan te tonen dat de verschillende moderne, retro-stijl, nep-transportfietsen toch niet dat kunnen doen.
WorkCycles is al enkele jaar op zoek naar degelijke transportfietsen maar niet echt om bier te vervoeren, tenzij dat ik wel moet toevoegen dat we het wel eens hebben gedaan. Twee kratten bier passen echt perfect in een postdrager op een Monark Vario Kombi.
Deze Monark Vario Kombi is, trouwens, niet mooi of comfortabel maar het is wel een echte, degelijke transportfiets: Bouwkwaliteit is in het algemeen wel goed en de geometrie werkt goed met de verschillende grote, frame-vaste voordragers. De Monark Vario en zijn ouderwetse broer de Monark Truck lijken de beste van wat tegenwoordig gemaakt wordt. Beide hebben geen probleem met twee of meer kratten bier. Toch willen we nog wat opties.
WorkCycles is niet een typische fietszaak. We leveren fietsen aan zowel (hard-core) particulieren als verschillende soorten zakelijke klanten: postbezorgers, fabrieken, olieraffinaderijen, gemeentes, winkels enz.
We hebben vrijwel ALLES geprobeerd, gefietst, gemeten enz. De nep-retro-semi-transportfietsen zijn natuurlijk helemaal onvoldoende en worden soms snel gesloopt. Maar eigenlijk zijn veel van de zogenaamde echte moderne transportfietsen uit Nederland en andere landen niet veel beter: geometrie die niet klopt, zwakke dragers en frames, niet werkende standaards, en constructie van R.V.S. (Roests Vrij Snel).
Uit frustratie begonnen we een programma om onze eigen moderne transportfiets te ontwikkelen. We zijn hier al een paar jaar bezig mee geweest want onze eisen zijn zeer hoog. Deze fiets moet uitermate geschikt zijn voor echte industriele gebruikers en het moet ook gewoon een leuke fiets zijn… een moderne fiets met de eerlijke waarderen en degelijkheid van onze trouwe oude transportfietsen. De tijd heeft niet stil gestonden dus moet het ook merkwaardige verbeteringen aantonen in o.a. laadvermogen, rijgedrag en gebruiksgemak.
We zijn nu in de laatste stadia van ontwikkeling en we zijn zeer blij met de resultaten. Ironisch was onze nieuwe transportfiets aanvankelijk vooral als industriele vervoermiddel bedoeld, maar deze fiets maakt eigenlijk ook een hele stabiele, stoere basis voor veel andere toepassingen: als onsloopbare verhuurfiets, dikkemensfiets, zelfs als moederfiets.
Enkele details van deze prototype gaan we nog niet tonen, maar hier is alvast een “teaser” foto. Eigenlijk is deze de vorige prototype, dus ziet hij al wat anders uit… en de pootjes op de optionele voordrager gemonteerde klapstandaard zijn nu wel in plaats.
To be continued…