Axa SL7 & SL9 problemen: nog wat nieuws

Een paar dagen geleden had ik de volgende post geschreven over Workcycles‘ terugroepactie van de heel populaire en makkelijk gekraakte Axa SL& en SL9 ringsloten:

Axa SL7 & SL9 terugroepactie van WorkCycles in Amsterdam

Zaterdag op Kassa van VARA kwam nog een beetje informatie over de problemen met Axa sloten:

Ringsloten van AXA en Abus onveilig
De meeste fietsen in Nederland zijn uitgerust met een ringslot van bijvoorbeeld AXA of Abus. Deze sloten zijn zelfs verplicht als je een fietsverzekering afsluit

Maar wat blijkt? Een deel van deze sloten blijkt eenvoudig te kraken zijn. Bij AXA betreft het sloten die in de periode 1998 tot 2005 zijn geproduceerd. Het gaat om de typenummers SL7, SL9 en 583. Bij Abus betreft het de typenummers Protecta 48 en 4800.

Dirk Bolderman is directeur van Axa. Hij bevestigt dat er problemen zijn met de ringsloten. Daarvan zijn 4 a 5 miljoen verkocht en hij schat dat er problemen zijn met honderdduizenden sloten. Juridisch gezien, aldus Bolderman, is AXA niet verplicht om actie te ondernemen, omdat het oudere sloten betreft. Bovendien zijn deze sloten ook goedgekeurd door de stichting ART. Toch wil AXA haar klanten tegemoet komen. Mensen die een onveilig slot hebben, kunnen bij de fietsvakhandel met 50% korting een ketting- of kabelslot aanschaffen.

De gehele Kassa zending over de onveilige Axa sloten kan je hier bij de VARA site zien.

Dit is zeker beter dan niks maar of dit echt voldoende is afhankelijk van precies hoe dit gaat werken. Het is, in ieder geval, heel jammer dat Axa van plan is om kortingen aan te bieden op 2e sloten in plaats van goede vervangers voor de waardeloze ringsloten. Ik neem aan de ze willen vermijden een vergoeding voor fietsenmakers voor tijd besteden om die honderdduizenden sloten te vervangen. Dat zou dezelfde zijn als WorkCycles onafhankelijke Axa SL7 terugroepactie.

Als voorbeeld, jonge fietsfabrikant en winkel Workcycles had ongeveer 1000 Axa SL7 sloten gemonteerd tussen 2003 en 2006, allemaal dus binnen de probleem periode van de Axa sloten. Stel je voor dat we nu de helft van de defectieve sloten kunnen vinden en vervangen. Met gemiddeld 15 minuten per slot vervangen, zal dat één van onze twee fietsenmakers meer dan drie weken lang continu bezig houden zonder één cent omzet. Ouch!

We zijn benieuwd om van Axa te horen.

Okee, 10 December, een dagje verder heeft de Volkskrant ook een video reportage over de Axa sloten gedaan waarin ze bij Amsterdam Centraal Station vrijwel alle probleem sloten open krijgen dat ze proberen. Eng eigenlijk.

Een vertegenwoordiger van de Consumentenbond zegt dat ze bezig zijn met een onderzoek om te zien of Axa accuraat en eerlijk is met hun schatting dat alleen maar een paar honderd duizend van de totaal 4-5 miljoen Axa sloten zo kwetsbaar zijn. Hun onderzoek is nog niet af maar de man van de Consumenten bond denkt dat het veel hoger ligt: “mischien 30 procent” zei hij. Dus anderhalf miljoen Axa sloten als dat waar blijkt.

Axa: Het is tijd voor een nieuwe strategie. Probeer maar openbaar en eerlijk zijn dat een grote fout is gebeurd, en dat een heleboel ringsloten vervangen moet worden. Anders gaan jullie onmeetbaar imago en relatieschade lijden.

Sowieso, Axa helpt of niet, gaat WorkCycles onafhankelijk Axa SL7 terugroepactie door.

One Response to “Axa SL7 & SL9 problemen: nog wat nieuws”

  1. Bakfiets en meer » Blog Archive » Axa SL7 Terugroepactie Says:

    […] stadsfiets (workbike, city bike) « Subculture alert: Boom Box Bikes in Queens, NY Axa SL7 & SL9 problemen: nog wat nieuws […]

Leave a Reply