Axa SL7 Terugroepactie

Axa SL7 SL9 ringslot wielslot

De Axa SL7 en SL9 serie zijn zeker de allerpopulairste ringsloten van allertijden. Er rijden vast wel miloenen op fietsen, voornamelijk in Nederland maar ook in het buitenland. De Axa SL7 werd tot recentelijk gemonteerd op fietsen van alle bekende (en onbekende) merken in Nederland: o.a. Gazelle, Batavus, Sparta en Union hadden SL7’s gemonteerd op vrijwel iedere stadsfiets voor vele jaren. Zelfs heeft kleine WorkCycles in Amsterdam Axa SL7 sloten ook op meer dan een duizend fietsen gemonteerd tussen 2003 en 2006.

Productie Axa SL7 en SL9 sloten einde in 2005 maar nieuwe fietsen met deze wielsloten staan nog in vele winkels en iedere dealer heeft nog enkele liggen voor reparatie.

En nu is een groot probleem onstaan. Handige jongens hebben een manier ontdekt om een Axa SL7 of SL9 slot te kraken in SECONDEN, zonder speciale gereedschap or kennis. Af en toe zagen we bij WorkCycles gekraakte Axa SL7’s maar niet vaak en we wisten niet hoe het gedaan werd. Dan recentelijk begon het toe te nemen en het werd openbaar dat een groot deel van deze ringsloten zeer kwetsbaar zijn.

Hier in de Geen Stijl blog is een kort artikel over de problemen met de Axa SL7: Axa sloten zijn waardeloos

Hier is een engelstalige artikel met wat meer informatie over Axa’s benadering:
AXA: A new phase in security


Hier is een video waarin iemand je laat zien hoe een dief de SL7 wielslot kan kraken.


Ik heb Axa zelf gebeld om te vragen of het over ALLE SL7 en SL9 sloten gaat, en wat ze voor hun klanten gaan doen om het op te lossen. Antwoorden:

  • Axa is nog niet zeker over precies welke SL7 en SL9 sloten het gaat, of als het over alle SL7 en SL9 sloten gaat.
  • Het is sowieso onmogelijk om de productie serie te weten van de buitenkant van het slot.
  • Axa heeft (voor nu) geen plannen voor een terugroepactie. Ze vinden dat de fietser een nieuwe ringslot moet kopen, zelfs als hun huidige Axa SL7 of SL9 nieuw is. Dit vinden we (WorkCycles) als fietshandelaar onacceptabel maar hebben hier absoluut geen macht.
  • Het is wel begrijpbaar dat Axa wilt vermijden dat ze miloenen ringsloten moeten vervangen. Maar dan als dit echt een groot probleem blijkt te zijn, gaan ze ook enorm veel relatie- en imagoschade lijden.

    Bij WorkCycles vinden dat we we toch een fatsoenlijk maar betaalbare oplossing moeten vinden. We hebben in de laatste paar jaar ongeveer een duizend fietsen verkocht met SL7’s. Het is al vrijwel zeker dat Axa geen vervanger sloten aan ons gaat geven en om een ringslot te vervangen kost tijd. Laat maar de tijd en kosten om o.a. klanten te vinden en afspraken te maken.

    We kunnen dus (helaas) niet iedere SL7 gratis vervangen. Maar we zijn nu bezig om door Axa een aardig deal op een partij Defender sloten te regelen zodat we de bestaande SL7 sloten kunnen testen en als nodig vervangen voor een minimaal bedrag. Als het echt over vele sloten gaat zal het ons enorm veel tijd kosten. In de tussentijd hopen we dat Axa oren heeft voor de schade dat hun dealers gaat lijden en beslist om ons te helpen. Zo niet zal het heel duidelijk zijn welke fietsslot en verlichting fabrikant geen bestellingen meer van ons gaat krijgen.

    Dus als je een WorkCycles fiets hebt die een eerste montage Axa SL7 slot heeft, bel ons om een afspraak te maken. Als nodig kunnen we tegelijk ook een servicebeurt doen.

    Mocht je iemand met een WorkCycles fiets kennen stuur AUB deze informatie en link door. Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groeten,
    Henry

    WorkCycles
    +31 (0)20 689 7879
    +31 (0)20 463 4010

    Opmerking:
    Dit bericht gaat alleen maar over de Axa SL7 en SL9 ringsloten. Zo ver als we weten zijn er geen bekende problemen met andere Axa sloten, zoals de Defender en Solid.

    9 December 2007: Nog wat informatie van Axa over de problemen met SL7 en SL9 sloten.

    loan

    5 Responses to “Axa SL7 Terugroepactie”

    1. Ron Says:

      Waar ik dan nog even benieuwd naar ben… wat voor “blanco sleutel” gebruiken ze dan? Kun je die zo halen bij de fietsenmaker? En zo ja, waar is die oorspronkelijk voor bedoeld dan? Om bij de sleutelboer een kopie van je originele te laten maken?

    2. henry Says:

      Ja, een blanco sleutel (ik weet niet of dat een echt woord is) is een ongesneden sleutel die de sleutelboer gebruikt om een kopie van je originele sleutel te maken.

    3. Hilbert Says:

      Ik heb zelf een SL9 slot opmijn fiets mocht blijken dat deze onveilig is zal ik zeker AXA hier op aanspreken en aansprakelijk steelen als er iets met mijn fiets mocht gebeuren.

    4. Bakfiets en meer » Blog Archive » Axa SL7 & SL9 problemen: nog wat nieuws Says:

      […] Bakfiets en meer Bakfiets, transportfiets, stadsfiets (workbike, city bike) « Axa SL7 Terugroepactie […]

    5. Max Says:

      Ik heb ook van dat soort sleutels (moeder sleutels, Blanco sleutels, onbesnede sleutels, onberwerkte sleutels) maar die zijn niet om fietsen of sloten te kraken, ik heb ze van een vriend gekregen die ervan af moest, maar het zijn sleutels die nog niet zijn bewerkt, en dus bijde kanten vlak zijn.

    Leave a Reply